Best Friends Amsterdam
In deze aflevering: Best Friends Amsterdam. "Omdat wij vinden dat de branche zich moet verenigen."
Hoe bent u in de coffeeshopwereld terecht gekomen?
“We hadden een kennis die de winkel in Amsterdam-Oost wilde verkopen en van het één kwam het ander. We zijn er carte blanche en naïef ingestapt, het was een avontuur.”
In welk jaar opende uw coffeeshop?
“In februari 2002 gingen we na een grondige verbouwing open. Door de vorige eigenaar is de zaak in 1995 geopend. Na vijf jaar pionieren kwamen er achtereenvolgens vier vitale dossiers op het pad van de onderneming. Vanaf maart 2015 waren alle vier de dossiers eindelijk afgerond met een positief resultaat en kwam er ruimte om ook echt naar de toekomst te gaan kijken. We konden eindelijk gaan bouwen aan de onderneming zelf en substantieel herinvesteren in het verbeteren van het bedrijf en haar bedrijfsprocessen.”
Hoe is de naam van de shop gekozen?
“De zaak had de naam al toen we hem overnamen.:
Hoe zou u uw coffeeshop omschrijven?
“Onze Cannacenters zijn professioneel, aantrekkelijk en toegankelijk voor iedereen. Best Friends richt zich op de lokale consumentenmarkt, heeft altijd de beste prijs-kwaliteit verhouding en een stabiel, niet te uitgebreid assortiment dat voorradig is. “Geen nee verkoop”. Daarbij staat positieve uitstaling, gelijkheid van elk individu en klantenservice voorop. Onze BFF (Best Friends Feeling) moet door eenieder die onze vestigingen betreedt worden ervaren.”
Wat is uw meest typerende eigenschap?
“Positivisme.”
Wat vindt u het leukste aan het vak?
“Het bewerkstelligen van tevreden klanten, een tevreden overheid, tevreden omwonenden en collega-ondernemers, tevreden werknemers, het vervullen van een belangrijke maatschappelijke functie, de organisatie professionaliseren, doelen stellen en deze trachten te bereiken.”
Wat vindt u het minst leuke aan het vak?
“De beperkte rechtsbescherming. Onze organisatie moet voldoen aan stringente vergunningsvoorwaarden en is volledig gefiscaliseerd door de overheid. Desalniettemin bestaat er, onnavolgbaar genoeg, altijd een kans om rücksichtslos te worden vervolgd door justitie, onderdeel van diezelfde overheid. Het schept een zeer onrechtvaardig sentiment. Aan de ene kant moet je keihard werken om aan alle verplichtingen te voldoen en leveren wij als onderneming een substantiële en positieve bijdrage aan het maatschappelijk kapitaal en de openbare orde en veiligheid, aan de andere kant zijn we bushmeet en genieten wij heel weinig rechtsbescherming.”
Wie zijn uw helden?
“Helden hebben wij niet. Wij zijn immer op grond van onze eigen kracht en op basis van eigen ideeën en inzichten te werk gegaan. Wij hebben de onderneming geheel aan de hand van onze eigen inzichten vormgegeven. Bezoek aan andere ondernemingen hebben wij niet of nauwelijks gebracht om ideeën op te doen of om te vragen of te kijken hoe andere bedrijven bepaalde zaken inrichten. Pas sinds ons lidmaatschap van de PCN en het ontstaan van Cannabis Connect zijn wij daadwerkelijk een beetje in contact gekomen met andere ondernemers. Wat wij tot nu toe bij andere ondernemers hebben gezien sterkt ons in het idee dat wij op het goede pad zijn. I.p.v. helden zouden wij liever spreken van voorbeelden. Wij hebben veel respect voor ondernemingen die meerdere vestigingen hebben en uniformiteit uitstralen. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld The Bulldog, The Greenhouse, Boerejongens, Hunters en Kadinsky.”
Waarom bent u lid geworden van het PCN?
“Omdat wij vinden dat de branche zich moet verenigen. De multinationals staan klaar om onze industrie over te nemen. Hoe sterker de branche is verenigd, hoe beter het is. Wij werden lid van de PCN omdat deze ons professioneler en neutraler benaderde dan de BCD en de PCN meer een landelijk i.p.v. een lokaal karakter heeft.”
Wat ziet u als belangrijkste taken van een landelijke coffeeshopbond?
“Onze bedrijfstak vertegenwoordigen naar de overheid met het doel onze belangen zo veel mogelijk zeker te stellen. Het primaire belang is dat onze licenties in de toekomst overeind blijven. Daarbij is er nog meer dan genoeg ruimte voor meer verkooppunten en een betere spreiding. Indien de retail geheel zal worden vrijgegeven, wordt de waarde van onze bedrijven en vergunningen gedecimeerd.”
Hoe ziet het ideale coffeeshopbeleid er wat u betreft uit?
“Gereguleerde/gelegaliseerde toeleveringen van onze voorraden en een vergunningstelsel dat is gebaseerd op demografie. Hetzelfde systeem dat ook wordt toegepast op de apotheken. Op een basis van de hoeveelheid inwoners/de bevolkingsdichtheid een bepaald aantal verkooppunten toekennen. M.a.w. het aantal verkooppunten en de spreiding daarvan wordt gebaseerd op het aantal inwoners van een bepaald gebied.”
Hoe luidt uw motto?
“Best Friends since 1995.”
PCN lid sinds oktober 2015
Ook PCN lid worden? KLIK HIER