Blue White Den Haag
In deze aflevering: Blue White, Den Haag. “Vooral doorgaan.”
Hoe bent u in de coffeeshopwereld terecht gekomen?
“Ik had een strandtent en speelde in een bandje. Onze zangeres had een croissanterie, met daaronder een prachtige kelder voor een geluidsstudio. Ik heb de zaak overgenomen en ben na een jaar begonnen met de verkoop van cannabis.”
In welk jaar opende uw coffeeshop?
“1985.”
Hoe is de naam van de shop gekozen?
“De naam bestond al en heb ik overgenomen.”
Hoe zou u uw coffeeshop omschrijven?
“Wij zijn een coffeeshop in Scheveningen en hebben naast toeristen ook veel buurtbewoners die iets komen drinken of eten.”
Wat is uw meest typerende eigenschap?
“De combinatie van verkooppunt en sociale ontmoetingsplaats.”
Wat vindt u het leukste aan het vak?
“De combinatie van coffeeshop en geluidsstudio en natuurlijk de verdiensten, maar ook de bijzondere gedoogsituatie van de shop.”
Wat vindt u het minst leuke aan het vak?
“De onzekerheid. Op het moment ziet alles er vrij rooskleurig uit voor onze branche, maar dat kan zomaar veranderen. Wat dat betreft is de politiek onvoorspelbaar.”
Wie zijn uw helden?
“Bob Marley, John Lennon en de Dalai Lama.”
Waarom bent u lid geworden van het PCN?
“Belangenbehartiging is een belangrijk goed en werkt alleen als er een goede organisatie achter zit. Hopelijk is de PCN deze organisatie.”
Wat ziet u als belangrijkste taken van een landelijke coffeeshopbond?
“De belangen van haar leden behartigen. De problemen met de banken en het coronabeleid van de regering zijn bijvoorbeeld zaken die door de bond opgepakt zouden moeten worden en besproken, met eventuele actie daaropvolgend. Nu zie ik dat er op de verschillende apps van alles gebeurt, wordt besproken, becommentarieerd et cetera, zonder een duidelijk beleid of coördinatie. Een app is trouwens sowieso een heel slecht vergadermiddel en een bron van misverstanden en onvolledigheden. De ouderwetse methode, ledenvergaderingen, bestuursvergaderingen en informatie geven via verslagen, notulen en nieuwsbrieven werkt veel beter. Op dit moment is het onduidelijk of de PCN daadwerkelijk de bond is die de handschoen opneemt en onze belangrijkste spreekbuis wordt bij de overheid en media. Nu zie ik Joachim Helms van de BCD steeds op de tv. Transparantie is op dit moment het toverwoord. Laat wat dat betreft de nieuwe website een begin zijn. Vermeld duidelijk hoe de vereniging in elkaar zit en wie welke functie heeft. Veel succes en sterkte, aangezien ik uit ervaring weet dat het veel makkelijker is gezegd dan gedaan.”
Hoe ziet het ideale coffeeshopbeleid er wat u betreft uit?
“Als ik het voor het zeggen had, zou ik alles zo laten als het nu is. Helaas is dat niet aan mij. De toekomst zal uitwijzen of en hoe het coffeeshopbeleid van de regering gaat veranderen. Mocht er een regering komen zonder CDA en CU, dan is de kans groot dat de wet Bergkamp, eventueel in aangepaste vorm, toch wordt aangenomen. Het regelen van de achterdeur zal dan heel wat voeten in de aarde hebben. Er zullen heel wat problemen opdoemen en juist dan is het van belang dat de branche goed is georganiseerd. Hopelijk kan de PCN hierin een belangrijke rol spelen.”
Hoe luidt uw motto?
“Vooral doorgaan.”
Coffeeshop Blue White
Bosschestraat 63, Den Haag
PCN-lid sinds: Mei 2020
Ook PCN lid worden? KLIK HIER